| 36. Teatarski festival BiH FEDRA Bugojno 2008.
Izvjetaj selektora
ODABRANE PREDSTAVE
Selektor: Vojislav Vujanović
GRAD |
NAZIV TEATRA |
NAZIV PREDSTAVE |
AUTOR TEKSTA |
REDITELJ |
Visoko |
Teatar TOTAL |
ORKESTAR TITANIK |
Hristo Bojčev |
Jesenko Muzaferija |
Obudovac |
Dramski studio Obudovac |
SLAVA |
Dragan Tomić |
Novak Tanasić |
Trebinje |
Kulturna scena male stvari |
UHO, OKO, OBRAZ, TRTICA ... |
Po jednočinkama Muze Pavlove (Idiot; Robert; Prvi-Drugi; Iz života jednog princa) |
Željko Miloević |
Bugojno |
Teatar FEDRA Bugojno |
RAT NA TREĆEM SPRATU |
Pavel Kohout |
Senada Milanović i Amel Ugarak |
Travnik |
Hrvatsko amatersko kazalite Travnik |
DJELIDBA |
Skender Kulenović |
Anto Bilić |
Sarajevo |
Poetski teatar mladih JUVENTA |
RASKRŠĆA |
Tarik Mlaćo |
Jasna Diklić |
Tuzla |
Pozorite mladih Tuzle |
PETAR PAN |
J. M. Barrie |
Adnan Mujkić |
NAPOMENA: Najavljeno 20 teatarskih grupa za učeće na FEDRI 2008. Prijavljeno: 15 predstava iz 14 gradova (naknadno Teanj odustao)
U selekciji: 14 predstava (dvije iz Srebrenika). Od toga "uživo" vidio 5 predstava, a za 9 odgledan sninak na DVD-u.
Obrazloženje:
- Od nesamjerljivog je značaja obnova FEDRA-e ne samo za bosanskohercegovački amaterizam, već i za teatar u cjelini, pa i za ukupnu kulturu. Obnovom ove teatarske smotre probudjen je interes za teatarskom umjetnoću u cijeloj Bosni i Hercegovini omogućujući da se, ponovo, krene putem demokratizacije kulture i stvaranja novih centara kao rasadnika stvralačkih vrijednosti kojom se jedino može garantirati siguran put u budućnost koji rijetko koja manifestacija može to činiti sa onim efektom kako to mogu činiti teatarske grupe. One, zapravo, bude opći interes za duhovnim životom, pronalazi entuzijaste koji su spremni upražnjavati svoje slobodno vrijeme za stvaranje duhovnih vrijednosti, nadgradjivati duhovnu atmosferu koju tako strahovito razaraju drugi činioci naeg drutvenog života, pogotovo protagonisti političkog bezumlja. Formiranje teatarskih grupa unosi u svaku sredinu i na svim razinama duh ljubavi, bliskosti i razumijevanja i, stoga, treba podržati svakog pojedinca koji je spreman davati sebe za ovu misionarsku ulogu. Svima njima treba stisnuti ruku, čestitati, odati priznanje, i bilo bi najispravnije kada bi se omogućilo svim teatarskim grupama u Bosni i Hercegovini da učestvuju na FEDRA- i, da pokažu to znaju i umiju, da čuju miljenje stručnih ljudi koji bi, isto tako, trebali da se odazovu na ovu teatarsku manifestaciju. Medjutim, takav način organiziranja FEDRA- e je nemoguće i zbog velikih izdataka koji bi bili nužni za takav način njenog organiziranja.
- Bosanskohercegovački teatarski amaterizam je do rata bio dosegao zavidnu razinu i bio jedan od jačih u bivoj zajedničkoj zemlji. Neki od njih su dostizali same vrhove, kao, recimo, Tetar "Total" iz Visokog, amateri iz Konjica, Mostarski teatar mladih iz Mostara, amateri iz Travnika, amateri iz Bijeljine, Živinica, Husina, da i ne pominje studentske teatarske grupe iz Sarajeva (Slobodan Princip Seljo) i Banja Luke (Ivica Mažar). Oni su, na najbolji način, koristili ono to je amaterizam pružao stvaraocima: punu slobodu u stvaralačkim poduhvatima, ne povinjavajući se ustanovama kojima su bile podložne profesionalne teatarske grupe jer su one morale udovoljavati zahtjevima koji su pred takve ustanove postavljale drutveno - političke institucije. Amateri su mogli da eksperimentiraju, tragaju za novim formama teatarskog govora, da iskoritavaju sve svoje potencije s kojima su ulazili u odredjenu teatarsku skupinu.
- Dananji amaterizam , tek obnovljen, često na prostorima gdje ga ranije nije ni bilo dok su se brojna žarita gotovo potpuno ugasila, jo uvijek hodi nesigurnim koracima kroz iroko umjetničko polje, savladavajući prva slova teatarske abecede, stječu prva iskustva, ali je evidentno da se u tim nesugurnim koracima doslućuje snažna volja, moćno htijenje da se prevladavaju prepreke i da se ide dalje. Svakako, amaterski pokret treba i omasoviti, ali u tom poduhvatu može se računati samo na samu volju koju čovjek nosi u sebi, da nemutost svoje svakodnevice nadvaladava obogaćujući svoj duh radom u amaterskim družinama. I, kao nigdje, u omasovljenju teatarskih družina, u pojačavanju kvaniteta, pruža istinsku sigurnost da bi se iz njega izrodio i kvalitet.
- U prvom trenutku je svoje učeće na ovogodinjoj FEDRA - i prijavilo dvadesetak družina. Ipak, broj se smanjivao, a onda se desilo i da je jedna grupa, Teatarska grupa iz Tenja, zbog vie sile, odustala u posljednjem trenutku, iako su imali sasvim solidnu predstavu.
- Za selekciju mi je, najzad, bilo ponudjeno četrnaest predstava. Od toga broja pet sam predstava odgledao uživo, a devet posredstvom DVD snimka. Bez sumnje, treba koristiti blagodeti koje nam nudi nova tehnologija. Pa ipak, bilo bi znatno svrsishodnije da se selektoru omogući gledanje predstava "uživo" i zbog čistog doživljaja, bez posrednovanja kamere i niza drugih činilaca koji se, silom prilike, dodaju kameri, kao i zbog mogućnosti da se poslije predstave porazgovara sa akterima, ukaže na postignute vrijednosti, ali i na slabosti koje se mogu ukloniti u daljem radu.
- Moj izbor se svodi na predstave:
- "Orkestar Titanik", Teatar Total, Visoko
- "Slava", Dramski studio Obudovac
- "Uho, grlo, obraz, trtica...", Kulturna scena male stvari, Trebinje
- "Rat na trećem spratu", Teatar FEDRA, Bugojno
- "Djelidba", Hrvatsko amatersko kazalite Travnik
- "Raskrća", Poetski teatar mladih JUVENTA, Sarajevo
- "Petar pan", Pozorite mladih Tuzle, Tuzla
- Medju izabranim predstavama za ovogodinju FEDRA-u ima predstava u kojima se pokuava naći sopstveni ključ za razrjeavanja načina oblikovanja kompozicije predstave i uobličavanja pojedinačnih stvaralačkih postupaka, dok druge predstave idu već utrvenim putem, ali ne podražavanjem, recimo, predstavama u profesionalnim teatrima, već koritenjem stečenog iskustva ili koristenejm svoje izvorne invencije.
- Značajno je istaći to da se neke teatarske grupe prihvataju realizacije značajnih djela strane i domaće dramske književnosti (Hristo Bojčev, J. M. Barrie, Pavel Kojout, Muza Pavlova, Dragan Tomić, jedan teatar je na svoj repertoar postavio čuvenu komediju Skendera Kulenovića "Djelidba", ali ima i pokuaja da se na scenu postavi dramsko djelo člana sopstvene grupe (Tarik Malić).
- Poseban je slučaj sa Fikretom Mujkićam Čipom koji, uz režiju i glumu u svome Srebreniku, i sam pie dramske tekstove čiju smo promociju prve njegove knjige dramskih tekstova mogli pratiti preko DVD. To nas navodi na to da upravi ovog festivala predložimo da se uspostavi i odredjena nagrada za tekstove (i knjige) članova odredjenih teatarskih grupa, bez obzira da li su njihove predstave uvrtene u repertoar FEDRA-e.
Sarajevo, 1. 6. 2008.Vojislav Vujanović
|