| 38. Teatarski festival BiH FEDRA 2010.
IZVJEŠTAJ SELEKTORA
UVODNA REČ
Odgledavi ovogodinju produkciju bosanskohercegovačkih amaterskih pozorita vidjela sam trinaest predstava:
- OPŠTA BOLNICA, TEATAR TOTAL - VISOKO
- POHVALA LUDOSTI, AMATERSKO POZORIŠTE NERETVA - KONJIC
- POLICAJCI, GRADSKO POZORIŠTE TREBINJE - TREBINJE
- ČEKAJUĆI GODOA, TEATAR FEDRA BUGOJNO
- ALISA U ZEMLJI ČUDA, AMATERSKA POZORIŠNA TRUPA MILENIJUM - SRBAC
- FAMILY, HRVATSKO AMATERSKO KAZALIŠTE TRAVNIK - TRAVNIK
- TRI ČEKIĆA, BOSANSKO POZORIŠTE TEŠANJ - TEŠANJ
- U LABIRINTI SEXUALNOSTI, POETSKI TEATAR MLADIH JUVENTA, SARAJEVO
- KAD MRTVI UMREMO, POZORIŠTE MLADIH TUZLE TUZLA
- PRINCEZA OD ROMANIJE, DRAMSKI STUDIO KULTURNOG CENTRA ISTOČNO NOVO SARAJEVO
- HASANAGINICA, FILMSKO KAZALIŠNA UDRUGA LIPA, ORAŠJE i GRADSKO KAZALIŠTE JOZA IVAKIĆ, VINKOVCI
- HANIBAL PODZEMNI, KUD "ADEM ALIĆ" GRAČANICA
- ZLOČESTOBIJA, GRADSKO KAZALIŠTE MLADIH VITEZ
Praveći selekciju za festival, upoznala sam se sa radom amaterskih pozorita i dola do slijedećih zaključaka. Određena pozorita u svom radu su upućeni uglavnom na sopstvene snage i iskustva. Također, nisu u prilici da prate rad njihovih kolega u drugim pozoritima, te na taj način nemaju uvid u stvaralatvo, dostignuća i ostvarenja istih. Također je vidno da nisu u mogućnosti da prate seminare i radionice to znači da ne rade dovoljno na edukaciji i razvoju. Određene pozorine trupe ostvaruju međusobnu saradnju, putuju, razmenjuju iskustva, prisutni su na drugim festivalima i to se u najboljem odražava na njihov rad. Vidna je i prisutnost profesionalnih glumaca, reditelja i pozorinih teoretičara u pojedinim amaterskim pozoritima, koji nesebično razmjenjuju pozorina saznanja, vjetine i iskustva sa kolegama. Radi to kvalitetnijeg, potpunijeg, raznovrsnijeg i uzbudljivijeg pozorinog života pozivam pozorita da razvijaju saradnju, razmjenjuju iskustva i informacije. To će, pored rada, posvećenosti i ljubavi doprinijeti poboljanju kvaliteta predstava amaterskih pozorita.
SELEKCIJA 38. TEATARSKOG FESTIVALA BIH BUGOJNO 2010.
Nakon odgledanih trinaest predstava bosanskohercegovačkih amaterskih pozorita u selekciji 38. Teatarskog festivala BiH FEDRA Bugojno 2010. izabrano je sedam predstava.
- OPŠTA BOLNICA, tekst Hriste Bojčeva, režija Jesenko Muzaferija, TEATAR TOTAL, Visoko
Reditelj Jesenko Muzaferija jasno i dosljedno prati ideje pisca. Idejna potka ispletena je na pitanjima: da li se dogodilo samo ono to je zapisano? da li događaje treba zapisivati jer vremenom gube na objektivnosti i bivaju sačuvani od svake vrste zaborava? da li je sve onako kako izgleda na prvi pogled? kome i kakav značaj pružaju događaji iz života pribilježeni na papir? i da li je svijet pozornica ili bolnica?
Sva pitanja koja problematizuje Bojčev, nesumnjivo govore o aktuelnosti ovog teksta danas i ovdje. Jednostavna, neusiljena, homogena gluma gotovo cijelog ansambla karakterie ovu predstavu.
- POLICAJCI, po tekstu Slavomira Mrožeka/adaptacija Željko Miloević, režija Željko Miloević, Gradsko pozorite Trebinje, Trebinje
Poto je napravio dramaturke intervencije na Mrožekovom tekstu, reditelj Miloević, likove drame smjeta u crnu rupu, prostor koji jasno simbolie beznađe i mrak. Težite predstave stavljeno je na beskrupuloznost, glupost, neunitivost i sljepilo režima, onih koji mu služe kao i njegovih podanika. Ostalim elementima predstave, kao to su u ovom slučaju kostim i muzika podcrtava se ideja predstava, tako da se svi elementi odlikuju stilskim jedinstvom. Kao svijetlo na kraju tunela reditelj vidi umjetnost. Umjetnik je jo jedini koji vidi svijet kakav jeste a svoj dar umjetnik nosi kao krst. Iako slobodan da ukaže na sve grozote koje ga okružuju ostaje duboko nesrećan nad svijetom koji ga okružuje i duboko zapitan u čemu je smisao izricanja istina.
- ČEKAJUĆI GODOA, tekst Semjuel Beket, režija Suad Velagić, TEATAR FEDRA, Bugojno
U rediteljskom ičitavanju Beketovog teksta Suad Velagić jasno i doslijedno prati tokove pičevih ideja. Reditelj svoje likove baca u prazan prostor, svojevrsnu vjetrometinu, kraj svijeta, mjesto gdje odavno niko ne dolazi a čini se ni da doći neće. Mjesto zaboravljeno od svih, gdje su oni koji su tu doli u potrazi za smislom, također zaboravljeni i preputeni sebi. U pokuaju da smisao besmislenom daju i oni sami osvajaju sam vrh besmislenosti. Rafinirana igra, promiljenost te svojevrsni ironijski otklon čine kvalitet glumačkog ansambla ove predstave, kao i njen veliki kvalitet.
- ALISA U ZEMLJI ČUDA, tekst Luis Kerol/dramatizacija Slađana Zrnić, režija Slađana Zrnić, Amaterska pozorina trupa MILENIJUM, Srbac
Panično bježeći od svijeta odraslih, gdje sve traži svoje opravdanje i objanjenje, Alisa se sklanja u magični, bajkoviti svijet. Prije svega, zanimljivim i matovitim izborom scenske rekvizite, te njenom neobičnom i prijemčivom upotrebom, Slađana Zrnić doprinosi uspjenoj scenskoj realizaciji ideje samog književnog djela Luisa Karola, od kojeg ona kao reditelj ne pravi odstupanje nego ga na taj način podcrtava. Tako postajemo svjedoci da je pozorite mjesto gdje se prave novi, magični svjetovi. I kao to Ljubomir Simović, u svom komadu Putujuće pozorite Šopalović, kroz monolog o ajkači daje uputstvo glumcu ta bi jedan predmet sve mogao biti, tako i Zrnićeva, matovitom upotrebom rekvizite pokazuje da je jedan predmet, koji u praktičnom životu ima samo jednu svrsishodnu upotrebnu vrednost, u pozorinoj predstavi može da bude sve ono čime ga glumac načini i povjeruje da jeste.
Matovitim koreografskim rjeenjima izbjegnuta su komplikovana scenografska i kostimografska rjeenja a uspjeno inscenirane zahtjevne scene: čajanke, karata, povećanja i smanjenja Alise, te njeni silasci u rupu i sl.
- FAMILY, tekst Ante Bilić, režija Ante Bilić, Hrvatsko amatersko kazalite, Travnik
Family je pantomimska predstava sačinjena od niza scena iz bračnog života, dobro odabranih i poslaganih u jedan fini dramaturki niz. Predstavu karakterie stilsko jedinstvo svih elemenata od kojih je sačinjena. Razigrana, plemenita, duhovita glumačka igra konstantno egzistira i plee fini ples od suza do smijeha. Kvalitetna kolektivna igra je veliki potencijal ove predstave i jedan od značajnijih segmenata koji doprinose njenom kvalitetu. Scenografija, kostim, izbor muzike, scenski efekti nedvosmisleno su ubrani iz bate pantomimskog pozorita.
- U LABIRINTU SEXUALNOSTI, po knjizi SEX ZA POČETNIKE Jasminke Petrović/dramatizacija Asja Krsmanović, režija Jasna Diklić, Poetski teatar mladih JUVENTA, Sarajevo
Predstava U labirintu sexualnosti bi u pozorinom smislu bila ono to je Politikin zabavnik u oblasti novinskih magazina, dakle od 7 do 77. Fina, pitka, angažovna predstava koja govori o svim tekoćama, mukama, ljepotama, predrasudama sa kojim se susreće tinejdžer kada stupa na to izazovno, uzbudljivo, nepoznato polje seksualnosti. Dobrom kolektivnom igrom, nizom koreografskih scena, finom angažovanoću, te neosoprnom strastvenom i poletnom glumačkom igrom karakterie se predstava U labirintu sexualnosti.
- HASANAGINICA, režija Dražen Ferenčina, Filmsko kazalina udruga LIPA, Oraje i Gradsko kazalite JOZA IVAKIĆ, Vinkovci
Predstavu Hasanaginica karakterie vrlo otvorena pozorina forma. Od samog početka, svi učesnici predstave sjede na sceni. Kao to su oni, učesnici, na otvorenom, takođe reditelj otvoreno, koristeći se brehtovskim postupkom, progovara o loim drutvenim pojavama, to predstavi daje i kabaretsku notu. Žanrovski je predstava vrlo arolika, te se u njoj pored elemenata kabarea, reditelj koristi elementima najčistijeg dramskog pozorita, folklora, pozorita u pozoritu i sl. Vrlo posebno, uzbudljivo kao i klasično ičitavanje poeme Hasanaginica, donosi u svojoj konačnici predstavu koja poziva na suze, smijeh i promiljanje.
DODATAK
POHVALA LUDOSTI, tekst Erazmo Roterdamski, režija Emir Gačanin, Amatersko pozorite NERETVA, Konjic
Monodramu Pohvala ludosti, organizatorima festivala predlažem za off program. Kao argumente navodim srčanu, plemenitu i promiljenju igru Ines Gačanin, značaj da se ovaj tekst čuje sa scene kao i želju da ovu predstavu vidi festivalska publika.
Banja Luka, 27. maj 2010. godine
Radmila Smiljanić, glumica i dramaturg
| Generalni pokrovitelj:
Fondacija za muzičku, scensku i likovnu umjetnost Sarajevo
Federalno ministarstvo kulture i sporta
Pokrovitelji:
općina Bugojno
Ministarstvo civilnih poslova BiH
Federalno ministarstvo okolia i turizma
Ministarstvo obrazovanja, nauke, kulture i sporta SBK/KSB
Zlatni sponzor:
Srebrni sponzor:
Sponzori:
Medijski pokrovitelji:
|